Cena
-
od
do
PIASTY ROWEROWE - WAŻNY ELEMENT KONSTRUKCJI
Piasta rowerowa jest ważnym elementem w budowie jednośladu. Do kołnierzy piast mocuje się szprychy, a w przypadku kół tylnych zębatki tylne oraz wolnobieg. Część ta jest mocowana do osi na ramie i obracając się, wprawia koło w ruch. Z tego względu jest niezbędna dla prawidłowego działania napędu pojazdu. Mimo tej ważnej roli, pasjonaci kolarstwa często zapominają o odpowiednim doborze modelu piasty i jej wymianie, gdy komponent ulegnie degradacji. Warto jednak dbać o kondycję tego elementu, aby służył nam jak najlepiej i jak najdłużej.
JAKIE PIASTY ROWEROWE WYRÓŻNIAMY?
Rower wyposażony jest w dwie piasty, z których obie są tulejami zawierającymi w środku łożyska. Piasta rowerowa przednia jest nieco mniej skomplikowana, ponieważ jej rola obejmuje wyłącznie umożliwienie poruszania się koła.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku piasty rowerowej tylnej. Ta warunkuje również działanie napędu. Czasami bywa zaopatrzona w mechanizm zapadkowy - tzw. wolnobieg. Układ ten montowany jest dwojako: jako jedna część połączona z tylnymi zębatkami lub ukryty w bębenku.
W rowerach miejskich dostępne są też piasty ze zintegrowanymi dynamami, które zasilają światła roweru, a także modele z wewnętrznymi przerzutkami planetarnymi. Oprócz wolnobiegów stosuje się również mechanizm znany jako torpedo, czyli rodzaj piasty z możliwością hamowania poprzez wsteczne pedałowanie. Najprostszą odmianą tego typu układu jest tzw. ostre koło, w przypadku którego zębatka zamontowana jest do koła i wraz z nim się obraca. Na tych piastach znajduje się dodatkowy mały gwint lewoskrętny, który umożliwia zablokowanie zębatki za pomocą nakrętki kontrującej.
PIASTA ROWEROWA - JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIĄ?
Na rynku dostępne są piasty rowerowe o różnych parametrach konstrukcyjnych. Podobnie jak koła, mogą mieć różne rozmiary i konstrukcje, które warto dostosować do ulubionego stylu jazdy oraz preferencji użytkownika. Istotne jest, aby wybrać komponent dopasowany do specyfikacji koła, podatnych przez producenta. W rowerach szosowych stosowana jest zazwyczaj piasta o średnicy 130 mm.
PIASTY A RODZAJ ŁOŻYSKA
Ważną rolę w konstrukcji tego komponentu odgrywają umieszczone w nim łożyska – minimalizują opór i pozwalają na swobodne obracanie się piasty. Wśród dostępnych na rynku produktów znajdziesz zazwyczaj modele wyposażone w:
- Łożysko kulkowe – najprostsze, a także najmniej kosztowne. Niestety, gdy się zużyje, zwykle konieczna jest wymiana całego mechanizmu. Próby odnowienia części zwykle nie przynoszą zadowalających rezultatów i minimalizacja oporu pozostaje niewystarczająca, dopóki nie wyposażymy się w nowy element.
- Łożyska mechaniczne – ważą nieco więcej, mają prostą konstrukcję i stosunkowo wolno ulegają zużyciu. Ze względu na większą szczelność mechanizmu, wydłużają czas użytkowania bez konieczności korzystania z serwisu w stosunku do łożysk kulkowych.
- Łożyska ceramiczne – mechanizmu kulkowe, jednak wykonane z bardzo trwałych surowców ceramicznych, dzięki czemu służą dłużej, wolniej się zużywają i są lżejsze od modeli standardowych.
PIASTY ROWEROWE MTB
Piasty do rowerów górskich mogą różnić się rodzajem kołnierzy. W przypadku odmian dedykowanych do hamulców tarczowych często są one specjalnie wzmacniane i wyróżniają się dodatkowymi otworami do mocowania tarcz. Co więcej, ich wymiary są zwykle większe, niż w przypadku rowerów szosowych.
W tej kategorii, poza piastami rowerowymi, znajdziesz również pomniejsze akcesoria do ich montażu, takie jak zaślepki i nakrętki. Zapraszamy do składania zamówień na niezbędne wyposażenie jednośladu!
Piasta Przednia SHIMANO Dh3N30 Czarna 36 Otworów Moc 3 W Napięcie 6 V
Dostępność: brak towaru
114,00 zł
Cena netto: 114,00 zł